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Alighiero Boetti

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Biografia di Alighiero Boetti

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Alighiero Boetti (Torino, 1940 - Roma 1994)
 
Alighiero Boetti (Turin, 1940 - Rome 1994)
o Alighiero e Boetti come si firma a partire dal 1973 – nasce a Torino dove esordisce nell’ambito dell’Arte Povera nel 1967. Nel 1972 si trasferisce a Roma, città in cui scopre il piacere della luce e dei colori lontani dall’austerità torinese. Già l’anno precedente ha scoperto l’Afghanistan e avviato il lavoro artistico che affida alle ricamatrici afghane, tra cui le Mappe, planisferi colorati che egli riproporrà lungo gli anni come registro dei mutamenti politici del mondo. Artista concettuale, versatile e caleidoscopico, produce una grande varietà di tipologie di opere e per alcune delega l’esecuzione manuale ad altri, ma sempre secondo regole del gioco ben precise. Nascono così i monocromi a biro (blu, neri, rossi, verdi) in cui la campitura tratteggiata su carta mette in scena il linguaggio; ugualmente tutte le opere ricamate su stoffa, non solo le Mappe del mondo ma anche certe composizioni di lettere, sempre quadrate e multicolore (sul modello Ordine e disordine); infine i Tutto, fitti puzzle in cui si ritrova davvero tutto dai figure da rotocalchi agli oggetti da scrivania. Altre tipologie di opere di Boetti sono invece di mano esclusivamente sua. Ad esempio i Lavori postali, giocati sulla permutazione matematica dei francobolli, sull’aleatoria avventura del viaggio postale e (a partire dagli anni 80) sulla segreta bellezza dei fogli inviati nelle buste. Oppure nei primi anni 70, i tanti ‘esercizi’ a matita su carta quadrettata, basati su ritmi musicali o matematici. Infine negli anni 80 e 90 le composizioni colorate e di tecnica mista su carta in cui scorrono schiere di animali, memori della decorazione etrusca o pompeiana. Il tempo, il suo scorrere affascinante e ineluttabile, è forse il tema unificante nella pluralità tipologica e iconografica di Boetti. Tra le ultime opere alcune sono monumentali, come i 50 arazzi con testi in italiano e persiano (esposti a Parigi nella mostra ‘Les Magiciens de la terre’, 1989), oppure i 50 khilim esposti al Magasin di Grenoble a dicembre 1993 nell’ultima mostra inaugurata alla presenza dell’artista allora già molto malato. Alighiero Boetti ha esposto nelle mostre più prestigiose e emblematiche della sua generazione, da ‘When attitudes become form’ (1969) a ‘Contemporanea’ (Roma, 1973), da ‘Identité italienne’ (Parigi, 1981) a ‘The italian metamorphosis 1943-1968’ (Guggenheim Museum New York, 1994). E’ stato sei volte presente alla Biennale di Venezia, con sala personale premiata nell’edizione del 1990 e un omaggio postumo nel 2001.La sua opera nonché le sue scelte in quanto artista hanno fortemente influenzato la generazione successiva e molti giovani del nuovo millennio, in Italia e nel mondo.

Muore a Roma il 24 Febbraio 1994

Fonte: Archivio Alighiero Boetti

or Alighiero e Boetti ( “e” means “and”) as the Artist signed his works from 1973 on – was born in Turin, where he started his activity joining the Arte Povera movement in January 1967. In 1972 he moved to Rome, where he discovered the pleasure of light and colours, far from the austerity of Turin. In 1971 he had discovered Afghanistan and in Kabul had started an artistic collaboration with women embroiderers, creating tapestries such as his political Maps which would evolve according to the world’s political mutations. As a conceptual and versatile artist, he has produced a great variety of artworks, delegating to other people the manual execution of some specific typologies, but in that case following very precise “rules of the game” and even high principles such as the 1971 Nobel Price Jacques Monod’s “Chance and necessity”. Among such pieces, the ballpoint pen Monochromes (blue, black, red, green) with a white coded writing coming out of the evenly doodled coloured surface; or the tapestries embroidered on cloth, not only the World Maps but also the multi-coloured “Magic Squares” of texts written in Italian and Persian as well as the “Tutto” (Everything), dense puzzles where indeed everything can be found ( newspaper silhouettes, figures of animals and shapes of domestic objects …). Other types of Boetti’s works are exclusively executed by his own hand: for example, his Postal Works that play on the mathematical permutation of different stamps, on the unpredictable adventure of a postal journey, and also (from 1980 on) on the hidden charm of written messages travelling inside the envelopes. Besides, also his early 1970s systematic ‘exercises’ by pencil on squared paper, based on musical and mathematical rhythms. And finally, throughout the 80s and 90s, here is his mixed technique on paper, in particular his colourful compositions with happy flocks of animals sliding along, with an explicit reminiscence of Etruscan or Pompeian ornaments. The idea of time, with its fascinating and ineluctable passing by, probably is the unifying topic in Boetti’s typological and iconographical plurality. Among the last works some are monumental indeed, such as the fifty one tapestries with texts in Italian and Persian (shown in Paris, at ‘Les Magiciens de la Terre’ exhibition, 1989), or else the fifty kilims exposed at the Magasin in Grenoble in December 1993, which was the last exhibition inaugurated in presence of the Artist, yet very ill at that time. Alighiero Boetti exposed his works in the most prestigious and emblematic exhibitions of his generation, from ‘When Attitudes Become Form’ (1969) to ‘Contemporanea’ (Rome 1973), from ‘Identité Italienne’ (Paris, 1981) to ‘The Italian Metamorphosis 1943-1968’ (Guggenheim Museum New York, 1994). Works of his were exposed at six editions of the Venice Biennale ; his personal exhibition room in the 1990 edition was awarded a special prize, and a posthumous homage show was presented in the 2001 edition. Not only his works but his choices as an artist strongly influenced the generation of artists that followed and many young people of the new millennium, in Italy and in the world.

Source: Archivio Alighiero Boetti